ADHD
ADHD (ang. attention deficit hyperactivity disorder) jest zaburzeniem neurorozwojowym związanym z
nieprawidłowościami w formowaniu i selekcji synaps w korze przedczołowej w
okresie dzieciństwa. „Wyrośnięcie z ADHD” może się zdarzyć, o ile w wieku
nastoletnim dojdzie do skompensowania tych nieprawidłowości, jednak dzieje się
tak tylko u niektórych osób. Dane epidemiologiczne wskazują, że ADHD stwierdza
się u 1,4-3,6% osób dorosłych. Co ważne, czynniki genetyczne mogą odgrywać
istotną rolę w rozwoju zaburzenia aż w 75% przypadków.
Charakterystka ADHD
Trzy główne grupy objawów w ADHD obejmują zaburzenia uwagi,
nadmierną ruchliwość i impulsywność. Zaburzenia uwagi wiążą się z
nieprawidłowościami w zakresie filtracji bodźców, selekcji istotnych informacji
i nadmierną rozpraszalnością. Manifestują się m.in. „błądzeniem myślami”,
myśleniem o tematach niezwiązanych z wykonywanym zadaniem, co utrudnia jego
realizację. Współwystępujące deficyty w zakresie funkcji wykonawczych, pamięci roboczej
i kontroli poznawczej przyczyniają się do trudności w organizacji,
priorytetyzacji i inicjowaniu działań. Występują także problemy z utrzymywaniem
koncentracji uwagi i wysiłku umysłowego koniecznego do kończenia rozpoczętych
działań, szczególnie, jeśli działania te nie zapewniają wysokiego poziomu
stymulacji. Z deficytem
funkcji wykonawczych, a w szczególności hamowania reakcji, związana jest także
impulsywność. Objawia się ona tendencją do natychmiastowego
działania w odpowiedzi na pojawiające się bodźce, bez rozważenia ryzyka i
konsekwencji.
Dysfunkcje
w ADHD obejmują także procesy motywacyjne i wiążą się z potrzebą szybkiej
gratyfikacji i trudnością z oczekiwaniem na odroczone w czasie pozytywne
wzmocnienia. Badania pokazują, że osoby z ADHD mogą nadmiernie reagować na
„nagrody”, gdy są one natychmiastowe, mają natomiast mniejszą zdolność do
przewidywania i rejestrowania satysfakcji z działań, przy których gratyfikacja
jest odroczona. Jedną ze stosowanych strategii pobudzania motywacji może być
więc ciągłe
poszukiwanie nowych, stymulujących bodźców, co może istotnie utrudniać
realizację założonych celów długoterminowych i przyczyniać się do podejmowania
ryzykownych zachowań.
Innym
istotnym obszarem w ADHD jest dysregulacja emocjonalna, która jest związana z
obniżeniem zdolności hamowania reakcji wywołanych silnymi emocjami
i trudnościami z regulowaniem swojego stanu psychicznego w odpowiedzi na
różne sytuacje życiowe. Deficyt w zakresie samoregulacji emocjonalnej może
sprzyjać „zanurzeniu” się w odczuwanych emocjach i trudnościom z przeniesieniem
uwagi na inne aspekty sytuacji, co mogłoby być pomocne w zmniejszeniu nasilenia
odczuwanych intensywnych emocji. Nadmierna reaktywność emocjonalna może
prowadzić do znacznych, niekontrolowanych zmian nastroju i zachowania,
które mogą skutkować istotnymi trudnościami w zarówno w funkcjonowaniu
codziennym, jak i w relacjach interpersonalnych. Nierzadko zdarza się, że osoby
z ADHD (szczególnie nierozpoznanym i/lub nieleczonym) doświadczały w
dzieciństwie krytyki, braku akceptacji niezrozumienia ich trudności ze strony
otoczenia. Takie doświadczenia wraz trudnościami w regulacji emocji mogą
przyczynić się do szczególnej wrażliwości na odrzucenie czy krytykę. Wyrazy
dezaprobaty ze strony innych, nawet jeśli są tylko przewidywane, budzą silne
emocje takie jak złość, lęk, wstyd, smutek, poczucie winy. Może to prowadzić do
unikania relacji społecznych i utrwalania negatywnych przekonań na swój temat.
Nadmierna
aktywność u dorosłych często manifestuje się w mniej zauważalny dla otoczenia
sposób niż u dzieci – utrzymującym się niepokojem, napięciem, trudnościami z
odprężeniem się, niepokojem manipulacyjnym.
Neurobiologiczne podłoże ADHD
Podłożem neurobiologicznym wszystkich grup objawów ADHD są
zaburzenia przetwarzania informacji w różnych obwodach neuronalnych związanych
z korą przedczołową. W szczególności obniżona aktywność grzbietowo-bocznej kory
przedczołowej prowadzi do zaburzeń funkcji wykonawczych i uwagi, które skutkują
trudnościami z planowaniem, organizacją, inicjowaniem i kończeniem zadań oraz
utrzymaniem wysiłku umysłowego. Prawidłowa aktywność kory przedczołowej wymaga
optymalnej transmisji dopaminergicznej oraz noradrenergicznej, a zarówno
niedobór jak i nadmiar tych neuroprzekaźników może prowadzić do zaburzeń
poznawczych. Stymulacja noradrenergiczna wzmacnia dany sygnał przez zwiększenie
łączności w obrębie sieci przedczołowych, natomiast dopaminergiczna zmniejsza
"szum", zapobiegając nieprawidłowym połączeniom. Skutkiem
niewystarczającej stymulacji w zakresie tych szlaków jest osłabienie odczuwania
sygnałów, a wzmocnienie odczuwania „szumu”, co prowadzi do funkcjonalnych
trudności typowych dla ADHD.
Leczenie ADHD
Podstawowe strategie terapeutyczne ADHD obejmują farmakoterapię i oddziaływania
psychoterapeutyczne. Lekami pierwszego rzutu są stymulanty, w Polsce przede
wszystkim metylofenidat, który jest zwykle skuteczny i dobrze tolerowany.
Niestety żadna z obecnie stosowanych form farmakoterapii nie zapewnia
długoterminowej poprawy, która utrzymywałaby się po przerwaniu lub zakończeniu
stosowania leków. Badania wskazują, że u 30% pacjentów z ADHD dostępne leczenie
farmakologiczne jest nie w pełni skuteczne lub źle tolerowane.
W
sytuacji braku/niepełnej skuteczności, nietolerancji lub istnienia
przeciwwskazań do stosowania farmakoterapii, alternatywną metodą leczenia może
być przezczaszkowa stymulacja magnetyczna (TMS). Metoda ta, w przeciwieństwie
do farmakoterapii, może mieć długotrwałe efekty, ponieważ opiera się na
wzmacnianiu neuroplastyczności w obrębie prawostronnej grzbietowo-bocznej i
brzuszno-bocznej kory przedczołowej, której niedostateczną aktywność w ADHD
wykazały funkcjonalne badania obrazowe mózgu. TMS umożliwia więc ingerencję w
patofizjologiczne mechanizmy leżące u podłoża ADHD. Szczególnie dobre efekty
terapeutyczne obserwuje się w zakresie poprawy funkcji wykonawczych i
uwagi.